Wil jij een aftermovie laten maken? Dan is een strak plan, want in de aftermovie laat je alle highlights van je evenement zien. Je maakt een soort samenvatting van je evenement, maar dan wel door die befaamde roze bril: je brengt de mooiste kanten van de realiteit in beeld. Ooit een reisbrochure gezien? Ook daar worden de mooiste kanten belicht. De mindere kanten komen meestal niet in beeld. Je vertelt de waarheid, maar dan wel dat gedeelte van de waarheid dat je het meest bevalt. Een aftermovie maken verschilt ook niet zoveel van een promotievideo laten maken. Een aftermovie is ook bedoeld om de volgende editie van het evenement mee te promoten. Je laat zien wat het evenement bezoekers te bieden heeft.
Als je op vakantie gaat, dan neem je een souvenirtje mee naar huis: een leuke herinnering voor later. Een aftermovie is ook een soort souvenirtje – een souvenirtje dat alle bezoekers gemeen hebben. Ook als je evenement in de soep loopt door bijvoorbeeld slecht weer, is een aftermovie een aanrader om te laten maken. Waarom? Omdat gedeelde smart halve smart is. Zelfs als alles net iets anders loopt dan je had verwacht, kun je mooie plaatjes schieten. Je kent het gezegde vast wel: gelukkig hebben we de foto's nog. Dat geldt ook voor video.
Waar draait het allemaal om bij evenementen en congressen? Verbondenheid natuurlijk: erbij horen en samen een mooie tijd beleven. Een geslaagde aftermovie is een aftermovie waarin je dat wij-gevoel precies weet vast te leggen. Je biedt bezoekers iets wat ze met elkaar kunnen delen. Vriendengroepen die er samen op uit getrokken zijn, delen het gevoel: we waren erbij. Dat maakt warm voor de volgende editie van het evenement en zorgt ervoor dat je vers in het geheugen blijft. Met een aftermovie wek je de high van je evenement opnieuw op. Voor evenementen is het één van de krachtigste manier van reclamemaken.
Bij een aftermovie is het van groot belang dat deze de sfeer en stijl van het evenement ademt. Je kunt kiezen voor verschillende formats. Een veelgebruikt format is het tonen van een compilatie highlights. Wat ook veel gebeurt, is korte interviewfragmenten laten zien. Soms worden deze beperkt tot quotes. Van presentaties worden outtakes gebruikt. Maar meestal bestaat een aftermovie uit een compilatie van al het bovenstaande. Je kunt ook verschillende compilaties maken van de footage die je hebt: zo heb je gelijk meerdere sfeervideo's.
Je kunt je aftermovie op verschillende plekken kwijt, bijvoorbeeld op je eigen website. Maar als je wilt dat hij door zoveel mogelijk mensen wordt gezien, plaats je hem op sociale media en YouTube.